štvrtok 11. decembra 2008

Motory a výkonnosť

M52 : 6-válec pripevnený k 728i

Najmenší motor z ponuky je pripevnený k 728i. Prvá verzia M52B28 bola vyrobená pomocou Nikasil procesu a mala variabilné časovanie len nasávacích ventilov. Bol to veľmi odlišný motor od staršieho M30, ktorý sa montoval do E32. Ten bol z ľahkej zliatiny s dvojitou réžiou vačky, 24 ventilov, sekvenčné vstrekovanie paliva atď., ktorý vyrába 186 koní.

V začiatkoch sa motory ukázali mimoriadne robustné, ale trpia problémom s Vanosom, mali nerovnomerný chod. V septembri 1998 bol zavedený M52TUB28 a Nikasil bol vypustený a bol zavedený twin-Vanos . To predpokladalo lepšiu spotrebu a zlepšila sa aj krivka krútiaceho momentu, čo malo za následok lepšie jazdné vlastnosti.

BMW 728i nie je rýchle auto, ale to určite neznamená, že je lenivé. Športový variant je o niečo rýchlejší vďaka iným pomerom v meniči krútiaceho momentu. Je to skvelý krížnik a poskytuje výbornú spotrebu na dlhé jazdy.

M60 a M62 : 8-válec pripevnený k 730i, 735i a 740i

Všetky motory V8 v ponuke predbehli dobu so štvor-režijními váčkami, 32 ventilov, sekvenčné vstrekovanie paliva a super zapaľovanie. Prvá E38 V8 mala motor od E32 (M60) model 730i a 740i s 3.0Ltr respektíve 4.0Ltr M60. M60 motory boli vyrobené s použitím Nikasilu. Vďaka tomu všetkému bola oveľa nižšia predajná cena vo vzťahu k automobilom s motorom M62. V roku 2008 problém s Nikasilom je minulosťou a tieto motory majú rovnakú životnosť ako aj jeho nástupca v BMW X5.

V roku 1996 bol nahradený motor M60 za M62, súčasne sa zdvihový objem motora zvýšil na 3.5Ltr a 4.4Ltr pre 735i a 740i. Tieto motory boli vyrobené pomocou Alusil-u. Tieto motory sú považované za viac spoľahlivé a boli navrhnuté M62B35 s 235koňmi a M62B44 s 286koňmi. M62B bola mocná sila, ale bol na hornom konci škály.

V septembri 1998 boli zavedené M62TUB35 a M62TUB44. Tieto motory boli podobné ako M62B, ale mali twin-Vanos. Hoci výkon pre 4.4Ltr zostal rovnaký na 286 koní a krútiaci moment sa zvýšil iba o 20Nm, krivka krútiaceho momentu bola výrazne hladšia a to robí Vanos V8 oveľa viac pojazdným. Zahrnutie Vanosu taktiež spôsobilo lepší chod motora a zvýšenie ekonomiky. Tieto zmeny boli vykonané v priebehu 'facelift' procesu a tieto vozidlá sú vo vyššej cenovej kateórii.

730i má podobný výkon ako 728i, ale spotrebuje viac paliva. 735i je o niečo rýchlejšia ako obidva, ale nie tak veľmi, ako by sa dalo očakávať. Avšak v režime Sport, akonáhle máte 4000 ot/min naozaj cítite posun.

740i je trochu viac zviera, v skorých ranných modeloch bol motor M60B40, treba trocha viac otáčok za účelom dosiahnutia moci, ale na 4 liter určite dosť zatlačíte. M62TUB44 namontovaný na po-facelift automobily od septembra 1998 je príšera a môže byť celkom zastrašujúci na neopatrných, určite budete potrebovať zapnuté DSC. Na dlhé cesty sa 740i odvďačí dobrou spotrebou, veľmi podobné ako u 735i. Systém Vanos naozaj robí rozdiel, ak sa teplotný termostat, ktorý umožňuje motoru plynúť žhavějšie tak rozhodne. 740i môže byť poháňaná ticho a hladko až zabudnete na . . . Ak radi a veľa jazdíte zoberte 728i!

M73 : 12-válec pripevnený k 750i

M73 motor je veľmi spoľahlivý a je to v dôsledku jeho relatívnej jednoduchosti. Zatiaľ čo M60, M62 a M52 majú 4 ventily na valec a dvoj-režijné vačky na valec, M73 zachováva jednotnú réžiu a to 2 ventily na valec. Rovnako ako u ostatných motorov i tu existujú dve varianty, M73B54 a M73TUB54, vyrábané s 326 konmi a 490Nm. Na rozdiel od iných motorov hlavné zmeny medzi B a TUB variantou sa skôr týkajú kontroly systému, ako mechanické zmeny. Obidva varianty si ponechali základ v M70, dvojitá cievka a distribútor zapaľovacieho systému a ak existujú slabé oblasti systému zapaľovania sú tu.

M73 je mimoriadne silný s masívnym krútiacim momentom a to je hlavný rozdiel medzi 740i a 750i. Vanos 740i je šialený a veľmi rýchly, 750i je rovnako rýchly, ale oveľa presnejšie znejúci ako turbína nie ako piestový motor. Jediná nevýhoda pre M73 je spotreba paliva, z čoho vychádza mierne lepšia TUB variant kvôli lepšej kontrole systémov, ale napriek tomu len ťažko skromný.

750i je veľmi podobný výkonovo ako po-facelift 740i, ale majitelia nemusia prepadať panike. Nie je obvykle mať obsah valcov 5400cc. Môžete tiež získať prestíž za V12, to je naozaj trieda. 750i má toho veľa!

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára